Maya Şamanizminde Labirent Seremonisi

Şaman öğretisi” çok uzun yıllar sürecek kadim bilgilerden ve “şaman şifacılığı” çok özel bedensel ve ruhsal çalışmalardan oluşur. Şamanizm ile ilgili çok değerli araştırmalar, romanlar yayınlayan Batılı yazarlar “inisiyasyon almış Şamanlar” olmayıp, özenle öğrendiklerini aktaran değerli insanlar olarak bu engin okyanusun temel bir egzersizi olan “şaman yolculukları”na odaklanmışlardır.

Şaman yolculuklarını ve Maya Şamanizmi’nin ayrıntılarını “Şamanın Kozmik Dünyası” ve “Şamanizm’de Kutsal Rehberler” adlı kitaplarımda anlatırken, yıllar süren şaman öğretilerinin önemli diğer çalışmalarına, ‘meditasyon’lara, yer vermemeyi seçtim.

Sebebi, aktif zihin ile yapılan şaman yolculuklarının meditatif hal gerektiren ruhsal uyanış çalışmalarıyla karıştırılmamasına özen göstermek içindi.

maya-samanizminde-labirent-seremonisi

Dergimizin binlerce takipçisinin merak ettiği konularda gönderdikleri mesajlara zaman zaman ortak yanıtlar olabilecek paylaşımlar yapıyorum. İlginçtir ki, son aylarda sıklıkla sorulan konu başlıklarından bir tanesi Labirent’lerin şaman öğretisi dâhilindeki anlamı.

maya-samanizminde-labirent-seremonisi2Şöyle başlayayım… Hayat insanlara çok sayıda dönemeçleri olan bir yol sunduğundan olsa gerek, çağlar boyunca labirentlere duyulan ilgide bu ortak anlamı bulmak mümkün olabilir.
Süregelen ve sürecek olan dönüşleriyle labirentler, hayat yollarımızın sembolleri gibidirler.

Burada bir ayırıma dikkat çekmek isterim. Türkçe lisanında her ikisi için aynı kelime kullanılsa da aslında Anglosakson lisanlarda “labyrinth” ve “maze” diye iki ayrı sözcük vardır.
“Maze” çıkış yeri kolay bulunamayacak koridorları olan yapıdır. Geometrik biçimlerle yapılmış, içinden çıkılamayacak kadar karışık bir bütüncül çemberdir.

“Labyrinth” ile kastedilen yol ise farklı tasarımlıdır. “Maze” denilenler insanı şaşırtmak ve kaybettirmek amaçlı olduğundan yol yanıltıcı patikalar şeklinde iken, “Labyrinth”lerde gidiş ve dönüş için tek bir yol vardır ve labirentin tam orta noktasına varır; oradan geri dönülür.

Labirent insana üç aşamalı bir güzergah sunar; labirente giriş yolu, kutsal amacı temsil eden merkez noktası ve başlanan yere (yuvaya) geri dönüş yolu. Dolayısıyla repetitive kıvrımlarla ilerleyen labirent patikasında kaybolmak yoktur. Labirentte ilerlerken sağ beynin etkinleştiği nörolojik ölçümlerle kanıtlanmıştır: yaratıcı ve sezgilerle donanımlı beynin aktifleşmesi birazdan anlatılacak “hayatımızdaki dönüşüm” çalışmasının olumlu sonuçlarında önem taşır.

Labirentte yürümenin taşıdığı anlamlar arasında en başta anılması gereken Toprak Ana’nın rahmini sembolize edişidir; karmaşık kıvrımlarında yürürken doğum’un ihtişamını hissetmek mümkündür.

Ve labirenti tanımlayacak diğer ifadeler şöyle sıralanabilir:
• Kalbi evrene açabilme, sevinç ve kutlamaları güçle hissedebilmenin yolu
• Merkezlenme, topraklanma ve enerjiyi dengeleme imkanı
• Yas ve acıları derinden algılama ve sonra onları serbest bırakma olanağı
• Mevcut hayat sorunlarının çözümüne yönelik yaratıcı bakışlar edinme çalışması
• Stresi azaltma ve kurtulma yöntemlerinin güçlü seçeneği
• Labirentten çıkışta,kendimizi kozmik olasılıklara açmış olma sevinci

maya-samanizminde-labirent-seremonisi4

Şimdi paylaşacağım Maya Labirent Seremonisi (ya da Labirent Ritüeli) başlangıç noktasında durup olabildiğince net biçimde niyetinizi söylemekle başlar. Örneğin, “… sorunumun çözümünü bulmaya niyet ediyorum…” (Sizi tasalandıran herhangi bir konu olabilir.)

Ve önemli şamanik bir ruh durumunu gerektirir ki, buna “merkezlenme” denir. Merkezlenme, An’da olduğumuzun ve her şeyin farkında olduğumuzun farkında olunduğu noktadır. Yaşam süresinde (doğduğumuz andaki merkezden) öğretilenlerle, mecburi kalıplara uyma zorunluluğuyla uzaklaşırız. Büyümek, aklın egemen olduğu bir düzene uymayı gerektirir. İç seslere duyduğumuz güvenden zaman içinde uzaklaşırız. Şaman öğretisi yönümüzü merkeze doğru çevirmeye başlamayı, dağılmamayı öğretmeyi içerir. Bu nedenle Labirent’te yürümeye başlamanın temel koşuludur.

Ve “merkezlenme”yi anlamak için en yakın benzetme, suya düşen bir damladır. Damla merkezde dururken, her yöne dairesel dalgalar yayılır… Damla sağa, sola, ileri geri dağılmaz; merkezde durur ve sadece dalgalardır genişleyerek ilerleyen. Bizler dengede (ve duruma hakim) olamayız çoğu zaman; merkezi kaybederek dağılabiliriz. Oysa niyetlerin gerçekleşmesine giden yolun başlangıcı hayatın merkezinin bilincinde olmaktır…

maya-samanizminde-labirent-seremonisi1

1. Birkaç derin nefes alarak kendinizi merkezleyin. Labirentin başlangıç noktasında derin nefesler alarak merkezlenmek, bilinçaltınız ve kimliğinizin tüm veçheleri ile, bütüncül halinizle, problemi çözme niyetinize odaklanmanızı sağlar.

2. Yürümeye başlayın. İlk adımınız yürüyüş hızını belirleyecektir. Hızlı ya da yavaş olabilir. Yürüyüş niyetinize ek olarak nasıl bir ruh haliyle yürüyeceğinize de karar verin veya bunu fark edin. Spritüel bir duygu haliyle mi, derin düşünerek mi, uyanık farkındalık haliyle mi, neşeli ve keyifli ruh haliyle mi, yaratıcılığınızın öne çıkacağı bir aktif zihinle mi?

Bu labirent seremonisi bir problemi çözme niyetiyleyse, yürüyüş; tüm sorunları teslim edeceğiniz ve sadece yürüyeceğiniz bir meditasyon olacaktır. Böyle olduğunda varlığınızın tüm öğeleri çözüm yolunu aradığınız soruna odaklanacaktır.

Eğer çok üzgün, tasalıysanız, hızlı yürüyüş temposu duyguları daha kolay çözer. Ancak bazı insanlar zihin ve bedenlerinin gevşediği ve rahatladığı yavaş yürüme temposunu tercih eder.

3. Yürümeye devam edin. Zihninizin sessizleşebilmesi için rahatsız edici düşünceleri susturun. Bir ayağımızı diğerinin önüne atışlarınıza odaklanmak, ritmik, maya-samanizminde-labirent-seremonisi3yavaş, derin nefesler almak bunu kolaylaştıracaktır.

a. Problem çözme amaçlı yürüyüşte sanki herhangi bir problem yokmuş gibi serbest bırakın zihninizi. Sadece yürüyüşünüze odaklanın. Yükünüzün (problemin) omuzlarınızdan düşüşüne izin verin. Bu süreçte varlığınızın çeşitli kısımları çözüm arayışınızı işlemeye başlayacaktır. Yapacağınız tek şey bu işlem sürecinin gelişimi ve şekillenmesine izin vermek, karışmamak, akışına bırakmak, beklenti yüklememektir. Hiçbir sorun yokmuşçasına, her şeyi hayırlara ve bütüncül kozmik güce teslim ederek yürümeye devam edin.
b. Labirent yürüyüşünüz spritüel bir yolculuk gibi niyetlenmişse, yaratıcılığınızı uyandırmak ve bir ilham beklemek ise, yine her şeyi serbestçe akışa bırakın ve sadece labirentte yürüyor olduğunuza teslim edin zihninizi ve bedeninizi.
4. Ortalarına varınca duraklayın. Bir süre ayakta durabileceğiniz gibi, oturabilir veya uzanabilirsiniz; meditasyon halindeki bu duraklamada önemli olan kendinizi derinlerinizde sürmekte olan işlemlere teslim etmenizdir. Dilediğiniz kadar zamana sahip olduğunuzu hissetmek harika bir duygudur.

d. Eğer bir sorun, soru ya da ilham arayışı değilse, sadece sessizce oturun ve her şeyi serbest bırakmayı deneyimleyin.

5. Labirentin sonuna gelince dışarı çıkın. Size ulaşmış olacak içgörüleri, sezgileri (o anda net farkındalığınızda olmasa da) kabul edin. Şükran hissi çözümleri her zaman kolaylaştıracak, çabuklaştıracaktır. Size sunulmuş olanlar, fark ettikleriniz, öğrendikleriniz için teşekkür etmeyi ihmal etmeyin.

Yaşamlarımızın “maze” değil, “labyrinth” yürüyüşleri olmasını sevgiyle diliyorum…

Sürç-i lisan olduysa, affola

 

Şamanizm ile ilgili olarak dergimizde yayınlanmış bazı yazılar

Kadın doğası itibariyle Şaman ruhu taşır

Şaman’ın “Kayıp Ruhu Getirme” şifası

Şifalandırıcı davul çemberleri

Yazarımız Nilgün Arıt’a ait Şamanizm üzerine yazılmış kitaplar…

nilgün arıt şamanizm kitaplar

Yazar Hakkında

Benzer yazılar

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Bildir
guest

0 Yorum
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x